۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
انجمن ورزشهای هوایی
انجمن ورزشهای هوایی
انجمن ورزشهای هوایی
انجمن ورزشهای هوایی

تاریخچه ورزشهای هوایی

توسعه و گسترش فرهنگ هوانوردی و هواپیمایی از اوایل قرن بیستم و یا بهتر بگوییم از حدود هفتاد سال قبل تا حال حاضر از آرزوها و آمال جامعه هوایی همه کشورها بطور عام بوده است و بهرحال در زمان جاری کلیه فعالیت های غیر حرفه ای هواپیمایی و هوانوردی که در زبان جهانی به آن Air Sports یا Aerosports یا ترجمه فارسی آن ورزشهای هوایی گفته می شود بسرعت در حال رشد و بلوغ میباشد.
پرندگان پاراگلایدر، کایت، پاوردهنگ گلایدر، هواپیماهای مدل، اکروباسی هوایی، چتربازان و بالون سواران و غیره همه روزه در اقصی نقاط جهان در حال افزایش و نوآوری و گسترش میباشند و در هر حال اشاعه این فعالیت نیازمند نظارت و بطور کلی قانونمندی و ایجاد و توسعه مسئولیت در این فعالیت ها می باشد.
در اوایل قرن بیستم همزمان با پرواز خلبانانی مانند کلمان آدر ، برادران رایت ، سانتونس دومن و با توجه به افزایش رقابت های فضانوردی و پیشرفت سریع تکنولوژی هوانوردی لزوم پایه ریزی فدراسیونی که مسئولیت هماهنگی و هدایت فعالیت های هوانوردی را که بسرعت رشد می کردند داشته باشد احساس میشد.
بنابراین در ژوئن سال 1905 میلادی کنت هنری دولاولکس، نایب رئیس کلوپ هوایی فرانسه همراه با ماژرو مودبک از لیگ هوانودی آلمان بهمراه فرناند یاکوب رئیس کلوپ هوایی بلژیک پیشنهاد تشکیل فدراسیون جهانی هوانوردی را به کنگره المپیک بروکسل دادند که این پیشنهاد با استقبال کنگره روبرو شد. کنگره با شناخت اهمیت خاص هوانوردی ابراز امیدواری می کند در هر کشور سازمانی تشکیل شود که مسئول نظام بخشیدن به ورزش پرواز باشد و پس از فدراسیون جهانی هوانوردی به منظور سازمان بخشیدن به نمایش های هوایی گوناگون و برقراری مقررات عمومی برای رواج علوم و ورزش هوانوردی تشکیل شود.
در تاریخ 12 اکتبر 1905 میلادی کنفرانس بین المللی هوانوردی در پاریس تشکیل شد و پس از دو روز بحث و گفتگو نمایندگان کشورهای آلمان، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، آمریکا، انگلستان، ایتالیا و سوئیس اساسنامه پیشنهادی فدراسیون جهانی را تصویب کردند و بدین ترتیب با هدف نظام بخشیدن به ورزش پرواز و سازمان بخشیدن به نمایش های گوناگون هوایی و برقراری مقررات عمومی برای رواج علوم و ورزش هوانوردی در تاریخ 14 اکتبر 1905 فدراسیون جهانی هوانوردی با نام اختصاری F.A.I (Federation Aeronatique International) رسما تاسیس شد.

وب سایت انجمنهای ورزشی
جستجو
نمایش فیلم
عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه اطلاعات خود را وارد کنید
 
نام و نام خانوادگی:

 
شماره موبایل:

 
ایمیل:  


آب و هوا
اوقات شرعی