۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
انجمن فوتبال رومیز
انجمن فوتبال رومیز
1399/04/03
انجمن فوتبال رومیز
انجمن فوتبال رومیز

تاریخچه فوتبال رومیز

فوتبال دستی یا همان فوتبال رومیزی یک بازی سرگرم کننده رومیزی است که ورزش فوتبال واقعی را شبیه سازی می کند.
به این بازی در زبان انگلیسی Table Football، آمریکایی Table Soccer و در آلمانی Tischfussball، Kicker و یا Kroekeln گفته می شود.
این بازی مهیج وسرگرم کننده مانند فوتبال واقعی در سراسر جهان بویژه اروپا (مخصوصا" در کشور آلمان، سویس و اتریش) طرفداران و علاقمندان زیادی دارد.
گرچه اسنادی کامل وجود ندارد که دقیقا" مشخص کند اصلا" فوتبال دستی از کجا آمده اما نظریه ای می گوید که لوسین روزنگارتن (Lucien Rosengarten) فرانسوی مخترع این بازی است. لوسین روزنگارتن کارمند شرکت خودروسازی سیتروان (Citroen) بود. اما پس از اختراع این بازی توسط روزنگارتن، شرکتی در سویس بنام “Kicker” راه اندازی شد - که ظاهرا" این شرکت به روزنگارتن ارتباط داشت - وشروع به ساخت میزهای این بازی کرد.
میزهای Kicker در سویس و آلمان بسیار فروش رفت و این ورزش نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفت، بطوری که مردم به فوتبال دستی "کیکر" میگفتند.
اما نظریه ای دیگر می گوید که فوتبال دستی را اصلا" الژاندرو فینیستره (Alejandro Finisterre) اسپانیایی اختراع کرد. او که یک نویسنده و شاعر بود در جنگ داخلی اسپانیا در بمبارانی مجروح و به بیمارستان منتقل شد. پس از بستری شدن در بیمارستان او پسر بچه هایی را دید که عاشق فوتبال بودند اما در بمباران اکثرا" از پا فلج یا صدمه دیده بودند و قادر به بازی این ورزش نبودند.
از همانجا فینیستره به فکر افتاد تا برای این بچه ها فوتبال دستی را اختراع کند. گفته می شود که او اول از میز پینگ پنگ برای اینکار استفاده کرد.
به هر حال این اختراع در سال 1937 بنام الژاندرو فینیستره ثبت شده است.

وب سایت انجمنهای ورزشی
جستجو
نمایش فیلم
عضویت در خبرنامه
جهت عضویت در خبرنامه اطلاعات خود را وارد کنید
 
نام و نام خانوادگی:

 
شماره موبایل:

 
ایمیل:  


آب و هوا
اوقات شرعی